BALSAM FOR KROPP & SJEL

Etter en deilig sommer er de fleste av oss tilbake til hverdagen. Det i seg selvtrenger imidlertid ikke være så ille. Unn deg en massasje hos Renate’s dagspa, og feriefølelsen vil vare hele året

For det er nå en gang slik, at dagliglivet ofte bringer med seg både stress og muskel- spenninger. Grunnene til det kan være mange. Ensidig belastning av kroppen, men også følelsesmessige årsaker som sinne, angst og depresjon. Det setter seg i mus- klene alt sammen. Man trenger imidlertid ikke lide av verken nedstemthet eller stiv nakke for å ha utbytte av en god massasje. Behandlingen er ganske enkelt bra for oss. En massasje kan øke leddmobilitet, blod- og lymfegjennomstrømning i muskulatur og bindevev, samt bidra til fysisk og psykisk avkobling. Det kan øke forbrenningen, styrke hudens funksjon, øke blod- og lymfesirkula- sjon og dermed skape et bedre immunfor- svar. Ikke minst er det et faktum at vi alle trenger berøring. Det i seg selv kan gjøre at man føler seg mer emosjonelt balansert. Effekten av rent velvære skal man heller ikke kimse av.

Noe for enhver

– Hos oss anbefaler vi også et varmt bad i forkant av massasjen. Det myker opp mus- kulaturen og gjør den enda mer mottakelig for behandlingen. Og, det sier seg kanskje selv, mobilen skal vekk, forteller Renate Hartvigsen.

Før man bestiller time kan det være lurt
å tenke litt over hva slags massasje mantrenger. Det finnes nemlig flere typer å velge mellom. De siste årene er det stadig fleresom har fått opp øynene for Ayurvedisk massasje, som er en terapeutisk helkropps- behandling med varme oljer. Yogamassasjeer også populært. Det er en unik behandling som kombinerer massasje, tøyninger og pust. Massasjen skaper mer rom i kroppen og bedrer både sirkulasjon og bevegelighet. Stretchingen gjør dessuten at prosessen
går dypere enn ved kun massasje. En såkalt avslappende massasje er en lett og skånsom

behandling perfekt ved stive og ømme mus- kler. Massøren bruker olje som stimulerer blodomløpet, og som i tillegg har beskyt- tende og nærende egenskaper for huden.Klassisk massasje, i utlandet gjerne omtalt som svensk massasje, blir spesialtilpasset hver enkelt kunde. Terapeuten bruker ulike grep og teknikker, musklene blir tøyet og strukket og resultatet er en følelse av total avslapning og velvære. I muskelterapi brukeselementer fra flere ulike massasjeformer.Massasjen benyttes gjerne ved muskelspen- ninger, treningsverk, hevelser, muskelknuter og som en generelt avslappende og oppmy- kende behandling.

Fotmassasje på reflekspunkter er enkraftfull metode som er god på å gjenopp- rette kroppens balanse via økt sirkulasjon og utrenselse. Ved å trykke på spesielle soner under føttene blir faktisk hele kroppen behandlet.

massasjestemning.jpg
christin-hume-505815-unsplash.jpg
SHM_5681.jpg

Renate Hartvigsen anbefaler deg å prøve en massasje om du har problemer eller ikke. Ta kontakt med dem så finner dere sammen ut den massasjeformen som passer deg best.

Massasjer Frode 2.jpg

Energimassasje aktiverer kroppens energier og skaper på den måten ro og balanse i både kropp og sjel.
Koppemassasje høres kanskje litt alternativtut, men er noe stadig flere sverger til. Tera- pien er basert på undertrykk, der massøren løfter hud og bindevev ut fra muskler, ben

og ledd. Massasjen brukes ved forbedring av blodsirkulasjonen, lymfedrenasje, bindevev- og muskelbehandling.
Ved Hot Stone-massasje benyttes ikke vakuum, men varme lavasteiner. Denne behandlingen er ytterst avstressende og er en kombinasjon av vanlig massasje og bruk av de varme steinene. Hot Stone-massasje anbefales imidlertid ikke for gravide. De

bør heller benytte seg av massasjeformen kort og godt kalt Gravid. Den kan redu-
sere muskel- og leddsmerter, stimulere sirkulasjonen og redusere hevelse i kroppen. Liggestillingen blir tilrettelagt alt etter hvor langt du er på vei.

Noen massasjeformer retter seg mot merspesifikke deler av kroppen.Magemassasje, eller Chi Nei Tsang, er en massasje for organene i bukhulen. Den løsner på stress og smerter i mageområdet, er avgiftende og utrensende. Behandlingen kan være effektiv ved forstoppelse, treg mage, oppblåsthet, luftsmerter og menstru- elle plager.

Idrettsmassasje benyttes gjerne om det eret spesifikt område som skal behandles.Enten om det er en idrettsutøver med spesi- elle belastninger eller om man bare ønsker en litt hardere massasje. Den suppleres gjerne med stretching eller triggerpunktbe- handling.

Ansiktskopping er en utrolig deilig ansikts- behandling der man masseres med små ansiktskopper. Huden strammes opp og man setter i gang blodsirkulasjonen.

Er du plaget med migrene kan kanskje indiske Fredy hjelpe deg? Han utfører ikke bare massasje, men gir også råd om hvor

dan du kan forebygge anfall.
Fibromassasje er en massasje spesialtil- passet deg som lider av Fibromyalgi. Den er ikke smertefull, men utelukkende behagelig. Forskning har vist at en mild form for mas- sasje frigir avslapningshormonet oxyticon, og det er dette som danner utgangspunktet for behandlingen.
– Problemer eller ikke; en massasje er noe jeg anbefaler alle å prøve. Ta kontakt medoss, så finner vi den formen som passerdeg best, avslutter Renate.


Artikkelen er hentet fra IN magasinet
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Renates Dagspa & Ida Bjørkås